torsdag 9. februar 2012

BMI-bekymringer

Eller, jeg kan vel kanskje ikke kalle det for bekymringer, men jeg tenker på det, det gjør jeg.

For, jeg er tung. Og da mener jeg TUNG. 
Jeg er ingen spirevipp sånn ellers heller, med 173 cm på sokkelesten og x-antall kg for mye.
Men BMI'en min er på bærtur. For en dame som har relativt flat mage (ta den med en klype salt), og som bruker M-L/42-44 i klær, kan vel ikke betegnes som på kanten til ekstremt overvektig (fedme klasse II)?
Jeg skal prøve å gå ned noen av disse kiloene som har sneket seg på siste halvåret-året, kanskje til og med alle, siden det er over 3 mnd til forsamtalen, men selv når jeg er ca rundt idealvekt, sånn utseendemessig, så er min BMI høy (28-30).


Så, da tenker jeg på hva Haukeland vil si. 
Jeg har alltid forestilt meg at de vil ta ting etter skjønn da de vil etterhvert se meg, og ikke bare se tall på et papir. Men etter å ha lest litt rundtom, så virker det som at helse-Norge tar denne BMI'en litt for alvorlig.

Skal man måtte ta glukosebelastningsprøver osv bare pga tung beinbygning? 

Hva synes dere?
Bør man være så standhaftig når det kommer til BMI, eller skal man heller se ting an etter for eksempel centimetermål, fettprosent e.l?



- Tankefull

4 kommentarer:

  1. Haukeland kommer ikke til å ta opp vekten din, med mindre du har en bmi på over 30! Da er det mulig de vil anbefale deg å gå ned noen kg.

    Min bmi var/er også mellom 28-30, og den eneste kommentaren jeg fikk, var at legen på Haukeland synes jeg hadde vært flink som hadde gått ned ca 5 kg siden henvisningen ble sendt. Jeg er som deg, og bruker str 42-44 i klær, noen overdeler må jeg opp i str 46. Jeg ser ikke ekstremt overvektig ut, men i følge BMI`en min, så er jeg nettopp det.

    Jeg har fått beskjed om at jeg må ta en slik glukosebelastingstest i mellom uke 24-28, pga bmi`en, men det er også det eneste jeg har hørt. Legen sjekker vekten min hver gang jeg er på kontroll, og han liker faktisk ikke at jeg ikke har gått opp mer enn litt over 2 kg totalt fra svangerskapets start, og dette til tross for den høye vekten min.

    SvarSlett
  2. Ja, det står jo i infoskrivet at har man BMI over 32, vil man ikke få gjennomføre prøverørsbehandling hos dem.
    Min er over 32 nå :-O

    Og jeg skjønner IKKE at du også må ta glukosebelastningstest, for på magebildene dine er du jo en snerten dame i jeans?!

    Og ang så liten vektoppgang så gjør det vel ikke så mye, sålenge barnet vokser og har det bra?
    Har hørt om flere som var i god stand når de ble gravid, og la enten nesten ikke på seg eller så gikk de ned i vekt i svangerskapet, og de har alle født flotte og friske barn. Hun ene nevnte noe om at legen hadde sagt at hvis man spiser sunt og godt under svangerskapet, så kan kvinner med litt ekstra på kroppen oppleve stor vektnedgang etter fødsel, pga noe om at barnet tar energi/næring fra fettlagrene.

    Men, uansett... Jeg mener at dette med BMI blir litt for firkantet :)

    SvarSlett
  3. Bilder kan lyve ;) Men, ja, bmien min er høy..
    Du har jo litt tid på deg til å få ned vekten litt før du skal på forsamtale - og det skal ikke mer til. Jeg følte ikke at de var så firkantet rundt det med bmi. Så lenge jeg viste vektnedgang, så var de fornøyd :)

    SvarSlett
  4. Puh, det var godt å høre :D

    Og jeg skal gjøre mitt ytterste for å gå ned de kiloene, slik at de ser at jeg ihvertfall prøver :)

    Takk for gode svar, Pergoberta :D

    SvarSlett